Sportbegeleiding.
Ben je sportief en gemotiveerd voor sporten en algemene vakken, dan is de studierichting Sportbegeleiding iets voor jou.
Deze studierichting wil geen specialisatie zijn in één bepaalde sporttak, maar laat je kennismaken met een ruim toepassingsgebied binnen de lichamelijke opvoeding en sport. Verschillende sporttakken (atletiek, balsporten, turnen, zwemmen …) en bewegingsopvoeding komen aan bod.
Naast de sporttechnische competenties, is er ook aandacht voor het beleven van beweging, de bewegingscultuur van de vrije tijd, fair play, samenwerking, verantwoordelijkheid, aanvaarden van regels, waarden en normen.
De tweede belangrijke pijler van deze studierichting zijn de theoretische vakken. De leerling wil inzicht verwerven in de theoretische onderbouwing van actieve vrije tijdsbeleving en is bereid om zich te verdiepen in sociale, communicatieve, didactische en methodische vaardigheden in functie van het begeleiden van kinderen, volwassenen en specifieke doelgroepen in hun beweging en sportbeleving.
Mogelijk vervolg
Na het zesde jaar Sportbegeleiding zijn deze professionele bacheloropleidingen een logische keuze: Gecombineerde studiegebieden (Sport en Bewegen), Gezondheidszorg (m.u.v. Biomedische laboratoriumtechnologie), Onderwijs. Er is ook de mogelijkheid om toe te treden tot de arbeidsmarkt op basis van de competenties uit de beroepskwalificatie “Sport en spelleider”.
Lessentabel.
Basisvorming | 5e | 6e* |
---|---|---|
Cluster Taal & Cultuur Nederlands, Frans, Engels, geschiedenis, burgerschap | 4 | 4 |
Cluster Wetenschappen Aardrijkskunde, natuurwetenschappen, wiskunde | 2 | 2 |
BUB-coaching | 2 | 2 |
Levensbeschouwing | 2 | 2 |
Lichamelijk opvoeding | 2 | 2 |
Frans | 1 | 1 |
Engels | 1 | 1 |
Nederlands | 1 | 1 |
Wiskunde | 1 | 1 |
Project: artistieke expressie – EcoFin | 1 | 1 |
Specifiek gedeelte | ||
Toegepaste psychologie | 1 | 2 |
Toegepaste biologie | 1 | 1 |
Bewegingswetenschappen | 6 | 4 |
Sportbegeleiding | 5 | 4 |
Stage | – | 2 |
Vrije ruimte | ||
Project economie | 2 | – |
Stage | – | 2 |