![](https://www.atheneum-herzele.be/wp-content/uploads/2023/06/Afbeelding1-16-768x1024.jpg)
doorstroomfinaliteit.
In de modernisering laat men de oude onderwijsvormen bestaan, naast de finaliteiten. Deze laatste bepalen waartoe een opleiding leidt: doorstroomrichting naar het hoger onderwijs, doorstroomrichting naar het hoger onderwijs en/of de arbeidsmarkt, arbeidsmarktgericht.
dubbele finaliteit.
Studierichtingen met een dubbele finaliteit (D/A) bereiden leerlingen voor op een job of een professionele bachelor die inhoudelijk aansluit bij de studierichting. Naast deze finaliteiten blijft de onderverdeling in drie onderwijsvormen (ASO, BSO en TSO) bestaan.
![](https://www.atheneum-herzele.be/wp-content/uploads/2023/06/IMG_1585-1.jpg)
![](https://www.atheneum-herzele.be/wp-content/uploads/2023/05/P3210560-1024x683.jpg)
arbeidsgerichte finaliteit.
Vanaf de tweede graad wordt er binnen de modernisering gesproken over “finaliteiten”. Deze “finaliteiten geven aan wat leerlingen na het secundair onderwijs kunnen doen. arbeidsmarktgerichte finaliteit, voorheen BSO: richtingen die oriĆ«nteren naar de arbeidsmarkt.