gezondheidszorg.
In deze studierichting krijg je dezelfde basisvorming zoals in alle andere studierichtingen binnen de dubbele finaliteit. Uniek voor deze richting is echter het toegepaste karakter van verschillende vakken zoals: psychologie, biologie, filosofie, recht en deontologie. Met deze leerinhouden trachten we competenties bij te brengen die van belang zijn in de omgang met en de zorg voor mensen. Leerlingen leren onder het toeziende oog van een verpleegkundige vaardigheden aan zoals: persoonsverzorging, comfortzorg, huishoudelijke ondersteuning, lichaamsverzorging, preventie en gezondheidsopvoeding, uitvoeren van verpleegkundige handelingen en opvolgen van de gezondheidstoestand van de patiƫnt.
Een leerling uit de studierichting gezondheidszorg:
- heeft interesse in de lichamelijke en geestelijke gezondheid en ontwikkeling van de mens;
- helpt graag mensen in hun dagelijks leven;
- wil in toegepaste wetenschappen kennis en vaardigheden leren die belangrijk zijn in het omgaan met en zorgen voor mensen;
- wil in praktische situaties onderzoeken welke noden en behoeften iemand heeft om een zorgplan op te stellen, rekening houdend met wetgeving, beroepsethiek, kwaliteit…
Mogelijk vervolg
De studierichting gezondheidszorg bereidt leerlingen in eerste instantie voor op hoger onderwijs (gezondheidszorg, onderwijs, pedagogie van het jonge kind, se-n-se) en biedt als back-up de mogelijkheid om toe te treden tot de arbeidsmarkt op basis van de competenties uit de beroepskwalificaties zorgkundige en verzorgende.
Lessentabel.
Basisvorming | 5e | 6e |
---|---|---|
Cluster Taal & Cultuur Nederlands, Frans, Engels, geschiedenis, burgerschap | 4 | 4 |
Cluster Wetenschappen Aardrijkskunde, natuurwetenschappen, wiskunde | 2 | 2 |
BUB-coaching | 2 | 2 |
Levensbeschouwing | 2 | 2 |
Engels | 1 | 1 |
Frans | 1 | 1 |
Lichamelijk opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 1 | 1 |
Wiskunde | 1 | 1 |
Project: artistieke expressie – EcoFin | 1 | 1 |
Specifiek gedeelte | ||
Toegepaste psychologie | 1 | 2 |
Toegepaste biologie | 1 | 1 |
Cluster indirecte zorg/voeding | 1 | 1 |
Opvoedkunde | 1 | 1 |
Verzorging | 5 | 5 |
Stage | 4 | 4 |
Vrije ruimte | ||
Cluster indirecte zorg/voeding | 1 | – |
Opvoedkunde | 1 | 1 |