natuurwetenschappen.
Natuurwetenschappen is een wetenschappelijke studierichting in de tweede graad uit de finaliteit doorstroom. Het domeinoverschrijdend karakter biedt de leerlingen een brede, algemene vorming. Het specifiek gedeelte zorgt voor een verdieping in de wetenschapsvakken en voor een sterkere wiskundige ontwikkeling. Natuurwetenschappen stoomt leerlingen klaar voor een wetenschappelijke studierichting in de derde graad uit de finaliteit doorstroom, met de intentie tot een vervolg in het hoger onderwijs.
Leerlingen kiezen deze studierichting vanuit hun interesse in wetenschappen en wiskunde. Je bent nieuwsgierig van aard, zoeken naar verklaringen, willen zelf experimenteren en kunnen logisch redeneren. Leren onderzoeken en onderzoekend leren staan hier centraal. Je bent in staat om zelfstandig informatie kritisch te bekijken, te structureren en te verwerken. Je hebt aandacht voor correct taalgebruik en willen hun communicatieve vaardigheden versterken. Je ziet voor jezelf een toekomst weggelegd in een wetenschappelijke vervolgopleiding in het hoger onderwijs.
Logische studiekeuze in de 3e graad
Natuurwetenschappen uit de tweede graad is inhoudelijk verwant met de volgende studierichtingen in de derde graad:
- Biotechnologische en Chemische wetenschappen
- Moderne talen – Wetenschappen
- Technologische wetenschappen en Engineering
- Wetenschappen – Wiskunde
Lessentabel.
Basisvorming | 3e | 4e |
---|---|---|
Cluster Taal & Cultuur Nederlands, vreemde talen, geschiedenis, burgerschap | 9 | 9 |
Cluster Wetenschappen – STEM Aardrijkskunde, biologie, chemie, fysica, STEM | 4 | 4 |
BUB-coaching + SC 5 – sociaal-relationele competenties | 2 | 2 |
Levensbeschouwing | 2 | 2 |
Lichamelijk opvoeding | 2 | 2 |
Wiskunde | 2 | 2 |
Optiepakket: Wiskunde | 1 | 1 |
Project: Artistieke expressie – toegepaste informatica | 1 | 1 |
Specifiek gedeelte | ||
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 2 | 1 |
Fysica | 2 | 2 |
Informaticawetenschappen | – | 1 |
Wiskunde | 2 | 2 |
Vrije ruimte | ||
T-lab/Pop-up/Klassieke talen | 2 | 2 |