
humane wetenschappen.
- is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot mens en samenleving in tijd en ruimte
- is geïnteresseerd in eigen gedrag en dat van anderen
- is bereid de eigen communicatieve vaardigheden aan te scherpen
- verkent mogelijkheden tot maatschappelijk engagement
- wil nadenken over essentiële levensvragen
- is nieuwsgierig en gevoelig voor de wereld van kunst en cultuur
- gaat kritisch om met informatie en maatschappelijke verschijnselen
- is geboeid door de actualiteit
- …
De studierichting humane wetenschappen is een studierichting in de doorstroomfinaliteit, gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar mens en samenleving centraal staan.
Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij kunnen de ervaringswereld in een breder perspectief plaatsen en relaties leggen vanuit onder meer een psychologisch, pedagogisch, sociologisch, kunstwetenschappelijk en filosofisch referentiekader.
Humane wetenschappen wordt als domeinoverschrijdende studierichting aangeboden in de 2e graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen deze doorstroomfinaliteit.
Humane wetenschappen uit de tweede graad is inhoudelijk verwant met de studierichting Humane wetenschappen in de derde graad.
Lessentabel.
3e | 4e | |
---|---|---|
Cluster Taal en Cultuur Nederlands, vreemde talen, geschiedenis, burgerschap | 6 | 6 |
Cluster Wetenschappen – STEM Aardrijkskunde, wiskunde, natuurwetenschappen, technologie, STEM | 6 | 6 |
BUB-coaching (begeleid uitdiepen en bijschaven) | 2 | 2 |
Levensbeschouwing | 2 | 2 |
Lichamelijk opvoeding | 2 | 2 |
Wiskunde | 2 | 2 |
Frans | 1 | 1 |
Nederlands | 1 | 1 |
Engels | 1 | 1 |
Projecten – 21th century – artistieke expressie – toegepaste informatica | 1 | 1 |
Specifiek gedeelte | ||
Gedragswetenschappen | 3 | 2 |
Filosofie | 1 | 1 |
Cultuurwetenschappen | 1 | 2 |
Kunstbeschouwing | 1 | 1 |
Vrije ruimte | ||
Economie | 1 | 1 |
Duits | 1 | 1 |