wellness & lifestyle.

De opleiding is ook gericht op een specifieke waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs, verder studeren is dus zeker een mogelijkheid. De basisvorming algemene vakken is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen deze dubbele finaliteit. Naast de basisvorming maken de leerlingen kennis met leerinhouden uit toegepaste psychologie, biologie en uiteraard onze specifieke vakken binnen de schoonheidsverzorging. Hierbij zien wij in de tweede graad de basis van handverzorging, voetverzorging, make-up en gelaatsverzorging. In de derde graad gaan we dieper in op deze vakonderdelen, komt het vak lichaamsverzorging aan bod en maken leerlingen kennis met het echte werkveld d.m.v. stage. Doorheen de tweede en derde graad werken de leerlingen ook aan hun communicatieve vaardigheden door het ontvangen van klanten via modellendienst.

Detail van de opleiding

  • Handverzorging: Bij het vak handverzorging starten we met de basismanicure in de tweede graad. Hierbij leren ze de huid en nagels verzorgen en een analyse uitvoeren met het oog op voorkomen en behandelen van huid en nagelaandoeningen. Ook de technieken klassiek lakken, de hand- en armmassage en spabehandeling (peeling, masker en paraffine) komen aan bod. In de derde graad worden de kunstnageltechnieken aangeleerd.
  • Gelaatsverzorging: Bij gelaatsverzorging leren we een verzorging uitvoeren met bepaalde producten die we afstemmen op het huidtype. Naast de algemene verzorging zien we ook de gelaatsmassage, verschillende soorten maskers, shapen en epileren van de wenkbrauwen. In de derde graad verdiepen we ons in het voorkomen en behandelen van huidaandoeningen, maken we gebruik van specifieke apparaten en kleuren we de wenkbrauwen en wimpers.
  • Voetverzorging: In de tweede graad leren de leerlingen een manuele voetverzorging uitvoeren. Vanaf de derde graad zal de voetverzorging aangeleerd worden met een freesapparaat. In functie van de praktijk verduidelijken we de algemene anatomie, pathologie en de werking van de belangrijkste spieren en botten.
  • Make-up: Bij het vakonderdeel make-up starten we met dag- en avondmake-up. Later in de 3de graad zal er uitbreiding aan bod komen zoals fantasiemake-up (halloween, festival,..) en grime. Tijdens de theorielessen zullen de leerlingen kennis maken met het vak stijlleer. Binnen dit vak verdiepen we ons in de trends rond het vak wellness en lifestyle, zowel uit het verleden als het heden. Kleurenleer en morfologie zal ook aan bod komen en passen we toe tijdens de praktijklessen.
  • Lichaamsverzorging: Het vakonderdeel lichaamsverzorging komt vanaf de 3de graad aan bod. Hier komen de technieken ontharing, lichaamspakking, verschillende soorten lichaamsmassages zoals de hotstonemassage en lymfedrainage. Naast de praktijk zien we binnen de theoretische vakken onder andere de bouw en de functies van het beenderstelsel en spierstelsel.

Wat zijn de werkmogelijkheden?

Wanneer je beslist om direct aan de slag te gaan kan je als schoonheidsspecialiste in een instituut gaan werken, je kan zelfstandig je eigen salon uitbaten. Daarnaast zijn er nog tal van andere beroepen mogelijk zoals kleurenconsulente, pedicure, visagiste, werken in een wellnesscentra, massagetherapeute, vertegenwoordiger van schoonheidsproducten, ..
De mogelijke vervolgstudies zijn: lerarenopleiding bio-esthetiek, podologie, bachelor wellness- en spa management, bachelor wellbeing- en vitaliteitsmanagement, bachelor verpleegkunde, sociale vervolgopleidingen zoals sociaal werk, gezinswetenschappen, ergotherapie en nog veel meer mogelijkheden.

Overige troeven

Als school werken we met gekende exclusieve merken die je alleen in een schoonheidssalon kan terugvinden en dus niet in de commerciƫle drogisterijen kan aangekocht worden.
Op regelmatige basis zullen de leerlingen modellendienst en klantendiensten moeten inrichten, op deze manier oefenen de leerlingen de geziene technieken in. Zo komen de leerlingen met verschillende klantentypes in contact en leren zij werken aan hun sociale en communicatieve vaardigheden.
Omdat we het integreren van de praktijk in het echte werkveld belangrijk en leerrijk vinden organiseren we ook vaak projecten zoals een verwendag in het woonzorgcentrum, personen maquilleren voor een modeshow, kinderen grimeren tijdens een buitenspeeldag.

De theorielessen worden ook op een zo actief mogelijk manier aangereikt. Moeilijke woorden zoals de Latijnse benamingen van de spieren, botten en huidaandoeningen worden spelenderwijs d.m.v. een memory of puzzel aangeleerd. Op deze manier leren de leerlingen met plezier bij over de anatomie van de mens.